Sarek 1991

Lördagen den 7 september 1991 till den 14 september 1991

Den här turen avgick från Täby med fem deltagare.
De var: Hasse och Lotta, Henrik, Benjamin, Kalevi.

Dag   1  2  3  4  5  6  7

Dag 1

Efter en låång biltur ankomst till Stora Sjöfallet efter midnatt. Vi övernattade vid parkeringen/rastplatsen vid Stora Sjöfallsudden.

1991

Dag 2
I björkskogen efter första lägret.
Läger två.

Avfärd ca kl 12. Vi följer stigen längs strandlinjen till att börja med. Mycket stenblock och rätt besvärligt. Kommer till en liten bäck som vi går över och nu börjar vi ta höjd och snedda uppåt längs bergssidan i björkskogen. Efter ca 2 timmar kommer vi till Njavvejokk och vadar över. Vi passerar den förfallna lappkåtan vid sjön. Nar vi tar ytterligare lite höjd har vi passerat trädgränsen och kommer till fjällheden. Efter några timmar i ganska jämn stigning når vi området där vi börjar leta efter lägerplatser för natten. En rätt fin och jämn lägerplats hittas och vi slår upp båda tälten intill varandra i närheten av en liten sjö.

1991

Dag 3
Morgonbild över läger 2 Vy från andra lägret mot Sarek

På morgonen åt vi grötfrukost vill jag minnas och startade vandringen mot Kukkesvagge längs ett lågtgående spår. Hamnade stundvis i sankmarker men i det stora hela gick det bra. Fortsatte fram till bron och över älven vid Kukkesvagge.
Baslägret
På andra sidan av dalbotten, mot Vuoinestjåkkå , började vi leta efter lägerplatser. Hittade platser för två tält, inte jättebra skyddade för vindarna, men annars fina. Tanken var ju att vi därifrån skulle gå upp på Vuoinestjåkkå-toppen, 1960 m. Andra bilden här är tagen just på vägen upp dit.
Baslägret vid Kukkesvagge Vy från Vuoinestjåkkå sluttningen

1991

Dag 4   Vuoinestjåkkå sluttningen Vuoinestjåkkå sluttningen

Mot Vuoinestjåkkå toppen
Vi startar från lägret i Kukkesvagge-botten och tar oss upp längs den steniga sluttningen mödosamt mot toppen. Rastar på vägen och fortsätter sedan uppåt. Vi har nu hamnat i molndimmorna och sikten är inget vidare. Medan Hasse och Henrik skyndar i förväg, kommer vi andra lite efter. När vi efter 4-5 timmars vandring når stället där det smalnar av till en smal kam, blir vi betänksamma om att fortsätta. Vi befinner oss väl på så där närmare 1900 meters höjd. Vi kallar tillbaka Hasse och Henrik och beslutar oss att gemensamt vända tillbaka.

1991

Dag 5   Mot Pielavalta/Pierikjaure från Vuoines. Ensamvandraren med Lotta och Henrik

Turen mot Pierikvaratj
Vi startar från lägret i Kukkesvagge-botten igen och tar oss upp längs den steniga sluttningen mot lägsta stället nedanför Vuoines-ryggen. Sedan är det nerför mot Pielavalta. Vi tar oss över älven till Äpar-sidan och rastar i skydd av en stor sten.
Sedan går vi upp på ryggen där man kan se mot Pielavalta. Där träffar vi på en ensamvandrare från utlandet (Tyskland vill jag minnas). Rätt cool typ som bilden visar, med svart filthatt och slitet liggunderlag. Verkar ha varit här förut. Lägg märke till Lottas örnfjäder (?).
Under natten börjar vinden friska i och rycka i tälten på ett obehagligt sätt, så Hasse och Kalevi får gå ut och lägga stenar på tältpinnarna och tältdukskanterna så inte vinden får fäste.

1991

Dag 6   Åpar massivet på andra sidan

Äpar topparna.

Här kommer bildmaterialet att kompletteras. Håll ett öga på den här platsen.

Frukost i tälten efter en orolig natt
Inga stordåd blev gjort den här dagen vill jag minnas. Vinden fortsatte att blåsa under frukosten, vi avvaktade lite för att finna rätt tillfälle att ta ner tälten. Vinden lägger sig något och vi kan lugnt ta ner tälten som har i stort sett klarat sig oskadda, endast någon lös öljett i stora tältet kan noteras som skada.
10.30 Vi började vända tillbaka mot Suorva. Över hängbron och nu följer vi dalgången i bergssidan så högt som möjligt för att undvika videbältena. Det verkar som att vi hittar en bra rutt med ganska lite videbuskar och färden fortsätter rätt raskt. Stigen är snötäckt här och där och det börjar mot eftermiddagen snöa lätt. Mot kvällningen i sluttningen ner mot sjöarna i björkskogen ökar snöfallet och dimman så att vi får gå sista timman (drygt) med kompass. Vi lyckas pricka sjön precis och hittar en fin skyddad lägerplats i björkskogen vid ett vattendrag. Vi gör upp en riktig lägereld och torkar kläderna och äter.

1991

Dag 7

Sista etappen mot bilen i Suorva.

Dag 8

Hemresa med tidig start från Stora Sjöfallet, hemma på kvällen i Täby.