Sarek 1992

Lördagen den 1 augusti till söndagen den 9 augusti 1992

Den här turen avgick från Täby med fem deltagare.
De var: Hasse och Lotta, Henrik, Tommy, Kalevi.

Dag 1  Lördag

Efter en låång biltur ankomst till Kebnats efter midnatt och övernattning i tält i närheten av bryggan, alla utom Henrik som sov ute...

1992

Dag 2  Söndag Ovanför Saltoluokta på kalfjället
På kalfjället

10.45 Båt till Saltoluokta fjällstation.
12.00 Lunch på fjällstationen.
14.00 Avfärd upp till fjället till Kungsleden.
Strävsam marsch längs en lättgången led - en sträcka på 20 km i fint väder.
Matpaus (mackor) vid ca 13 km.
Ankomst till Saltoluokta ca 21.30, alla låg i tält utom Kalevi som låg i bädd i en av stugorna.

1992

Dag 3  Måndag Vadet i Pastavagge Pastavagge från vattendelaren mot Pielavalta

Fuktig morgon efter en regnig natt. Väckning 9-tiden och en snabb frukost innan båten avgår till Sarek. Kommer iväg vid 10-tiden. Efter en dryg timmes båttur ankomst till Rinnim samevistet där stigningen upp till Pastavagge börjar. Lunchpaus i början på dalgången - järvfamilj kan studeras på dalgångens andra sida. En del hade raggmunk till lunch ... Ostadigt väder, regn/solsken. Medelsvårt vad vid Skaitatjvagge.
Vid vattendelaren över till höger sida av dalgången. Svårt att hitta tältplatser men efter några kilometer finner vi en fin äng där redan två tält står. Lugn och fin kväll. Ganska kallt dock.

1992

Dag 4  Tisdag Vid Pielavalta med Rapadalen i bakgrunden, mot Smaila Baslägret vid Pielavalta

Baslägret
Förmiddagen regnig, vi avvaktar. Mitt på dagen slutar regnet så pass att vi kan slå ihop tälten och ge oss iväg neråt i dalgången mot Pielavalta-slätten. Vi vadar Alep Pastajåkkå långt nere där den delar sig vid mynningen. Regnet strilar ner i jämn ström. Medan vi närmar oss Rapadalskanten på slätten avtar regnet och vi får i lugn och ro leta efter en plats för baslägret. Finner en bra plats vid Pielavaratj.

1992

Dag 5  Onsdag Utsikten mot Rapaselet.
  Piellorieppe-massivet på andra sidan dalen.

Idag ska vi ge oss i väg till Snavvavagge. Vi tar stigen som leder oss till Snavvavagges västra mynning och som går i kanten på Pielatjåkkå. Stigen är mycket brant -- förmodligen inte särskilt säker vid hård vind. Snavvavagge visar sig från sin fina sida, karg men ändå vacker. Vid östra ändan underbar utsikt över Rapaselet. Vi återvänder längs södra sidan av Snavvajaure-sjön och får följaktligen vada Snavvajokk, ej besvärligt. Tar oss ner till botten av Rapadalen och går i björkskogen mot Spökstenen och Sjelmakiedde där vi vid kåtan tar oss upp mot Pielevaltaslätten och baslägret. En ordentlig brasa avslutar dagen.

1992

Dag 6  Torsdag Stämning i baslägret

På morgonen fint, efterhand mulnande. Hasse och Lotta gör en tur upp till Pielavaratj på morgonen när vi andra sover. Vid frukosten (för oss andra) spiller Tommy hett vatten på foten, vilket medför en vilodag i lägret. Kalevi gör sällskap till honom medan de andra ger sig i väg på en dagstur. De gör en tur till Tjågnårisglaciären men vi har inga bilder därifrån, tyvärr.

Dag 7  Fredag Rast vid Vuoines

På fredag börjar vi dra oss tillbaka mot civilisationen, startar på morgonen mot Vuoines och Kukkesvagge. Lunchrast under Nientoålke. Håller låg kurs på slätten och kommer på kvällen till renvaktarstugan och något därefter finner vi lägerplats vid Sluggajåkk.

1992

Dag 8  Lördag Rast i björkskogen

Sista etappen mot bilen i Suorva. Fin rastplats hittades i björkskogen vid en vacker bäck. Middag på Stora Sjöfalls-hotellet och övernattning i stuga eller tält.

Dag 9  Söndag

Hemresa med tidig start från Stora Sjöfallet, hemma på kvällen i Täby.